مصطفی زمانی بازی در نقش‌های متفاوت را عامل ماندگاری یک بازیگر و بازی در فیلم سینمایی "آل" را تجربه‌ای متفاوت با مجموعه "یوسف پیامبر" دانست.

به گزارش مهر،زمانی درباره بازی در "آل" بهرام بهرامیان به خبرنگار مهر گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم شخصیت اصلی فیلم بسیار عجیب و متفاوت بود، بازی در نقش جوانی که از خرافه به جنون می‌رسد و باور این شخصیت دشوار به نظر می‌رسید، اما در نهایت "آل" به عنوان تجربه‌ای سخت برای من با هوشمندی کارگردان و زحمتی که برای گروه کشید به اندوخته‌ای ارزشمند تبدیل شد.
وی در ادامه افزود: نسخه نهایی این فیلم را ندیده‌ام اما با توجه به احساس خوبی که در زمان فیلمبرداری داشتم از انتخابم راضی هستم و امیدوارم با توجه به تازگی و جذابیت داستان و وجود فاکتورها وعناصر لازم برای موفقیت یک اثر، فیلم "آل" توجه مخاطبان را جلب کرده و به موفقیت برسد
این بازیگر درباره تجربه همکاری با علی معلم تهیه‌کننده فیلم گفت: پیش از این با آقای معلم آشنایی نزدیک نداشتم. بسیار خوشحالم که بازی در "آل" موجب این آشنایی شد و با این سینماگر توانا مطالب بسیاری را یاد گرفتم. معلم منتقد و سینماگری با دانش نظری و عملی، صاحب‌سبک و شجاع در تهیه‌کنندگی است و حضور این هنرمند در سینما موجب فخر سینما است.
زمانی از بازی در مجموعه تلویزیونی "یوسف پیامبر" به عنوان تجربه‌ای خاطره‌انگیز یاد کرد و گفت: این مجموعه و نقش یوزارسیف به دلیل شخصیت تاریخی و مذهبی حضرت یوسف (ع) باعث شکل‌گیری اثری ماندگار در اذهان مردم، بازیگران و عوامل دست‌اندکار این مجموعه تلویزیونی شد.
بازیگر "آل" محدودیت زمانی را عامل حضور نیافتن در مجموعه‌های تلویزیونی دانست و گفت: به عنوان بازیگری که کار خود را از تلویزیون آغاز کرده‌ام به این رسانه احساس دین می‌کنم. پیشنهادهای بسیاری برای بازی در تلویزیون داشتم که متاسفانه محدودیت زمانی امکان حضور در آنها را از من گرفت و در آینده پیشنهاد‌های خوب را برای حضور در این رسانه می‌پذیرم.
زمانی حضور موفق در نقش‌های متفاوت را دلیل ماندگاری بازیگر دانست و گفت: بازیگران برای اثبات توانایی و قابلیت خود نیاز به حضور در نقش‌های متفاوت دارند. من نیز از این قاعده دور نیستم و پس از پایان مجموعه تلویزیونی "یوسف پیامبر" علاقه بسیاری برای حضور در فیلم‌هایی با محتوای متفاوت داشتم و این موضوع در فیلم "آل" محقق شد.
وی با اشاره به حضور در پروژه سینمایی "مرا ببخش مادر" گفت: حضور در این فیلم بیش از مناسبات و قواعد کاری، بر اساس دوستی با تورج اصلانی فیلمبردار و مهدی نادری کارگردان بود. گروهی هماهنگ و صمیمی برای خلق این اثر که روایت جنگ آمریکا و عراق است کنار هم جمع شده‌اند و امیدوارم در ارائه اثری قابل قبول موفق عمل و رضایت تماشاگران را جلب کند
گردآوری:گروه فرهنگ وهنرسیمرغ
www.seemorgh.com/culture
-----------------------------------------------------------------------------------------------

گفتگوي تفصيلي برنا با بازيگر نقش يوسف پيامبر؛

دفاع مقدس آن قدر پاک است که فقط بايد از پاکي‌اش فيلم ساخت


مصطفي زماني گفت: بچه‌هاي جنگ از چيزي گذشتند که بالاتر از آن نداريم؛ جان، آنها از جانشان گذشتند

.

 

مصطفي زماني حالا به يک چهره‌ شناخته شده در ميان مخاطبان تلويزيون تبديل شده ‌است و درخشش او در مجموعه "يوسف پيامبر" هنوز هم در اذهان باقي مانده ‌است. اما او به تازگي بازي در اولين فيلم سينمايي خود تحت عنوان "آل" را نيز به پايان رسانده ‌است که کاري متفاوت درسينماي ايران محسوب مي شود. گفتگويي را با وي انجام داديم که مشروح آن را در زير مي‌خوانيد.

فرشته‌هايي که رفتند

مصطفي زماني بازيگر جوان کشورمان در گفتگو با خبرنگار سرويس فرهنگي‌هنري برنا در خصوص هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: هيچ تعريفي نمي‌توانم از اين واقعه داشته‌باشم. زماني که جنگ تمام شد من فقط 7-6 سال سن داشتم و بعد از آن نيز که هوشيار شدم از طريق فيلم و بعدها نيز از طريق افرادي که در جنگ بودند، شنيدم که گاهاً طاقت ديدن برخي از صحنه‌ها را ندارم. از شنيدن و ديدن اينکه جوان‌هايي داشتيم که از ما خيلي کوچکتر بودند؛ 14ساله، 15ساله و در جنگ حضور داشتند کم طاقت‌تر مي‌شوم. اين بازيگر جوان اظهار داشت: به نظر من بچه‌هاي جنگ فرشته‌هايي بودند که رفتند تا ما الان در امنيت به سر ببريم و به جاي اينکه صدام و امثالهم و کشورهاي ديگر در کشور ما باشند، ما هستيم که براي خودمان تصميم مي گيريم، آزاد و رها.

وي با تأکيد بر اينکه آسايش و امنيت کشور را مديون بچه‌هاي جنگ هستيم گفت: احساس مي‌کنم که به هيچ شکلي نمي‌توانيم دينِ آدم‌هايي را که براي ما و حفاظت از ناموس ما رفتند، بدهيم، مگراينکه هميشه احساس کنيم که يکسري از افراد بزرگ؛ فرزندان اين ملت، براي آسايش امروزمان، براي اين که خوب زندگي کنيم، براي راحتي آدم‌هاي امروز و اينکه در همه حال در راحتي به سر ببرند، از خونشان گذشتند و جانشان را گذاشتند. بازيگر نقش "يوسف پيامبر" ادامه داد: ما هميشه، در تاريخ ايران، در هر نقطه از دنيا و در هر زماني، هشت سال داريم که نسل سال 60، نسل‌هاي بعد از آن و هر سال که ادامه پيدا کند مديون آدم‌هاي آن هستند که از جانشان گذشتند تا ما راحت باشيم

.

 

گزارش شبکه ایران، مصطفی زمانی حالا به یک چهره‌ شناخته شده در میان مخاطبان تلویزیون تبدیل شده ‌است و درخشش او در مجموعه "یوسف پیامبر" هنوز هم در اذهان باقی مانده ‌است.

وی که به تازگی بازی در اولین فیلم سینمایی خود تحت عنوان "آل" را نیز به پایان رسانده، در گفتگو با برنا از بازی در یک سکانس در زمینه دفاع مقدس خبر داد اما به دلیل حساسیت پروژه نامی از آن به میان نیاورد.

اول معرفت، بعد بازی
مصطفی زمانی با تأکید بر اینکه تا زمانی که نتوانم معرفت آدم‌های جنگ را درک کنم، قدم به عرصه فیلم‌های دفاع مقدس نمی‌گذارم گفت: من فقط اجازه پیدا کردم که به خواست خودم در یک پروژه‌ای که به دلایل مختلفی نباید اسمی از آن و نوع پروژه آورده ‌‌شود، یک سکانس بازی کنم که متعلق به دفاع مقدس است و این سکانس به لحاظ بصری و کارگردانی بسیار زیبا و خوب است.
وی افزود: از آنجا که نقشی که بازی کردم کاملا حساس است، اجازه ندارم که اسم فیلم را بیاورم چرا که کسی نمی‌داند من آن سکانس را 9ماه پیش بازی کرده‌ام و در لحظه آخر دیده می‌شود. بنابراین به نوعی من تجربه بازی در فیلم جنگی و دقیقا فتح خرمشهر را داشته‌ام.

در حد یک سکانس هم توانا نبودم
زمانی اظهار داشت: می توانم بگویم در حد یک سکانس هم توانا نبودم که معرفت بچه‌های جنگ را داشته باشم. این سکانس دینی بود که احساس می‌کردم باید بازی کنم. امیدوارم کسانی که در دفاع مقدس فعالیت داشته و حضور داشتند، با دیدن نقش من در این فیلم ، اگر کم وکاستی بود مرا ببخشند.

مصطفی زمانی بازیگر جوان کشورمان در خصوص هشت سال دفاع مقدس گفت: هیچ تعریفی نمی‌توانم از این واقعه داشته‌باشم. زمانی که جنگ تمام شد من فقط 7-6 سال سن داشتم و بعد از آن نیز که هوشیار شدم از طریق فیلم و بعدها نیز از طریق افرادی که در جنگ بودند، شنیدم که گاهاً طاقت دیدن برخی از صحنه‌ها را ندارم. از شنیدن و دیدن اینکه جوان‌هایی داشتیم که از ما خیلی کوچکتر بودند؛ 14ساله، 15ساله و در جنگ حضور داشتند کم طاقت‌تر می‌شوم.
این بازیگر جوان اظهار داشت: به نظر من بچه‌های جنگ فرشته‌هایی بودند که رفتند تا ما الان در امنیت به سر ببریم و به جای اینکه صدام و امثالهم و کشورهای دیگر در کشور ما باشند، ما هستیم که برای خودمان تصمیم می گیریم، آزاد و رها.

از خود گذشتند، تا ما باشیم
وی با تأکید بر اینکه آسایش و امنیت کشور را مدیون بچه‌های جنگ هستیم گفت: احساس می‌کنم که به هیچ شکلی نمی‌توانیم دینِ آدم‌هایی را که برای ما و حفاظت از ناموس ما رفتند، بدهیم، مگراینکه همیشه احساس کنیم که یکسری از افراد بزرگ؛ فرزندان این ملت، برای آسایش امروزمان، برای این که خوب زندگی کنیم، برای راحتی آدم‌های امروز و اینکه در همه حال در راحتی به سر ببرند، از خونشان گذشتند و جانشان را گذاشتند.
بازیگر نقش "یوسف پیامبر" ادامه داد: ما همیشه، در تاریخ ایران، در هر نقطه از دنیا و در هر زمانی، هشت سال داریم که نسل سال 60، نسل‌های بعد از آن و هر سال که ادامه پیدا کند مدیون آدم‌های آن هستند که از جانشان گذشتند تا ما راحت باشیم.

مشکل از ماست
زمانی گفت: اگر همه‌ی‌ما، همه‌ی‌ما و تاکید می‌کنم همه‌ی‌ما با آدم‌هایی که سعی‌کردند تا ما در امنیت و راحتی باشیم، مشکل داریم، مشکل از ماست نه آنها. این ماییم که اگر جایی با مشکل مواجه می‌شویم، نمی‌توانیم آسایش خودمان را فراهم کنیم. اگر گاهی فکر می‌کنیم که همه چیز عالی نیست، مشکل از ماست، چراکه بچه‌های جنگ از چیزی گذشتند که بالاتر از آن نداریم؛ جان، آنها از جانشان گذشتند.

خیلی وقت است که "از کرخه تا راین" نداریم بازیگر فیلم سینمایی "آل" در خصوص جایگاه سینمای دفاع مقدس گفت: به نظر من تلویزیون و یا سینما باید از دادن بودجه‌های سفارشی به آدم‌های سفارشی دست بردارد، چراکه دفاع مقدس و حال و هوایی که در آن زمان بوده‌است، قداستش خیلی بیشتر از این چیزهاست که با یکسری فیلم‌نامه‌های سفارشی و افراد سفارشی، فیلمی ساخته شود. اینکه عده‌ای با یک تیم مشخص و بودجه معین و صرفا در ژانر دفاع مقدس فیلم می‌سازند، نه تنها مخاطب را به دیدن ترغیب نمی‌‌کند بلکه او را آزرده خاطر هم می‌کند.
زمانی اظهار داشت: فیلم‌های دفاع مقدس را باید به کارگردان‌هایی سپرد که آثاری را در کارنامه دارند که هنوز تاثیرشان وجود دارد. خیلی وقت است که "از کرخه تا راین نداریم". خیلی وقت است که "آژانس شیشه‌ای" نداریم.
وی کلیشه‌ای بودن داستان‌های جنگی را یکی از عوامل عدم استقبال مخاطب دانست و افزود: وقتی فیلم کلیشه‌ای ساخته می‌شود، برای مخاطبی که بارها و بارها آن را دیده‌است، جذابیت ندارد. بعضی بودجه‌ها صرف ساخت فیلم‌هایی می‌شود که هیچ تأثیری ندارد و نه تنها دفاع مقدس را پررنگ نمی‌کند، بلکه تأثیرات آن را نیز ضعیف می‌کند. قداست جنگ دفاع مقدس را یا در حد کلیشه نگه داشته‌ایم و یا خیلی آن را پائین آورده‌ایم.
وی در ادامه گفت: حال و هوای بچه‌های جنگ، عشقی که به کشور و ملت خود داشتند، فهم، درک آنها، فهم معرفت افرادی که 8 سال جنگیدند، فهم آدم‌ها و خیلی چیزهایی که خیلی از ما و حتی خود من نیز نمی‌فهمم، بیشتر از این حرفهاست. ساخت این قصه‌ها از عهده افرادی بر می‌آید که سال‌ها در عرصه فیلم‌سازی و کارگردانی رنج برده‌اند. کارگردان‌های مطرح و بزرگ هیچ وقت حاضر نیستند مجری ایده دیگری باشد.
زمانی بیان کرد: برای بیان زندگی آدم‌های جنگ و کسانی که جانشان را برای مقوله‌ای گذاشتند؛ حال‌آنکه آن مقوله می‌تواند ملت ایران باشد، می‌تواند خانواده‌اش و ... باشیم. باید خیلی در این آدم‌ها ریز شویم تا آنها را یبه تصویر بکشیم و جلوی دوربین بیاوریم.

نگاه متفاوت، تأثیر بیشتر
وی تأثیرگذاری فیلم‌های دفاع مقدس را در متفاوت بودن نگاه کارگردان‌ها در ساخت فیلم دانست و افزود: باید به فیلم‌سازان اجازه دهیم تا در گوشه و کنار جنگ جستجو کنند و از زوایای مختلفی به قصه جنگ نگاه کنند. هر وقت دیدیم که نگاه متفاوت بود، تأثیرش نیز بیشتر بوده‌است.
زمانی تصریح کرد: 90 درصد آثاری که در این چند سال، در حوزه دفاع مقدس ساخته شده‌است، یا مردم و جوانان آنها را نگاه نمی‌کنند و یا اگر نگاه کنند، تأثیری از آنها نمی‌گیرند. البته من به عنوان یک جوان ایرانی نه به عنوان کسی که در این حرفه‌است به بعضی از این آثار اعتراض می کنم. چرا که اگر به عنوان کسی که در این حرفه است نظر دهم حق آنچنانی به گردن هنر، سینما و ... ندارم.

به تأثیرات جنگ روی نسل‌ها بپردازیم
این بازیگر جوان گفت: من احساس می کنم که بعد از گذشت20 سال از جنگ، ابعاد وجودی جنگ تقریبا توسط سینماگران بزرگ بررسی شده‌است. کلی گویی‌هایمان را کرده‌ایم و حالا وقت آن رسیده‌است که به ابعاد جنبی آن اعم از تاثیرات جنگ بر نسل‌ها، اینکه سردارها کجا هستند، خانواده‌هایشان و بچه‌های جنگ که الان حداقل 20سال سن دارند، بعد از آنها چه می‌کنند؟، پرداخته‌شود. بنابراین باید اجازه دهیم تا از زوایای مختلف به جنگ و دفاع مقدس نگاه شود.
زمانی اظهار داشت: "روز سوم" آقای لطیفی به دلیل اینکه اجازه داده شد به جنگ به زاویه‌ای دیگر نگاه کند، با استقبال مخاطب روبرو شد و در آرشیو خانه‌ها، سینما می‌ماند تا هر وقت که بخواهیم به آن سر بزنیم، چراکه هیچ وقت کهنه نمی‌شود؛ به دلیل اینکه آن آدم‌ها کهنه نمی‌شوند. همچنین وقتی "لیلی با من است"، "از کرخه تا راین" و "آژانس شیشه‌ای" و ... ساخته‌می‌شود در ذهن می‌مانند، چون کسی آن‌ها را می‌سازد که نوع نگاه و معرفتی که به دفاع مقدس دارد بالاتر از کلیشه است.

به عنوان یک جوان ایرانی، نه بازیگر

مصطفی زمانی یادآور شد: من به عنوان یک جوان ایرانی نه بازیگر، بزرگترین مشکل را در اختصاص بودجه و عدم آزادی به فیلم سازان دفاع مقدس می‌بینم. دفاع مقدس مملو از فداکاری‌های افرادی بوده ‌است که برای حفظ ناموس این مملکت روی مین رفتند، جلوی تیرو توپ رفتند، اینها دیگر ممیزی ندارد. کارگردان بزرگ هیچ وقت نمی‌خواهد که بگوید که جنگ فداکارانه نبود، امکانش صفر است که او چیز دیگری غیر از این‌ها بگوید. مگر آنها خودشان ندیدند! دفاع مقدس آن قدر پاک است که فقط باید از پاکی‌اش فیلم ساخت. رزمندگان در شرایطی بودند که نمی‌توانستند غیر از خوب بودن باشند. سینماگر وقتی وارد این فضا می‌شود نمی‌تواند جز خوبی چیز دیگری بسازند.

خاطراتی که از صد فیلم جذاب‌ترند

زمانی که این‌روزها بازی در "مرا ببخش مادر" را آغاز کرده ‌است، خاطرات و مستندات دفاع مقدس را تأثیرگذارتر از فیلم‌ها دانست و به خبرنگار برنا گفت: وقتی خاطرات بچه‌های جنگ را می‌خوانیم خیلی جذاب‌تر و جالب‌تر است. دیدن مصاحبه‌هایی که در هفته دفاع مقدس از تلویزیون پخش می‌شود برایم از صد فیلم دفاع مقدسی زیباتر است، چون حقیقت دارد.
وی در خصوص اقتباس از مصاحبه‌ها، خاطرات و ادبیات جنگ برای فیلم‌های دفاع مقدس گفت: ما دو نوع تفکر مستند و سینما داریم. مستند ساز، مستند می‌سازد، سینماگر نیز قصه؛ قصه‌هایی که چالش و درام دارند.

تعامل بین اهل قلم و سینماگران ایجاد شود
زمانی با اشاره به اینکه باید تعامل بین اهل قلم و سینماگران ایجاد شود، افزود: به عنوان مثال وقتی کسی خاطره‌ای را تعریف می‌کند و می‌گوید همین است ولاغیر، سینماگر می‌تواند این صحنه را به وسیله داستان بدون آنکه دروغ باشد ولی جذابیت بصری و دیالوگی آن را بالا ببرد، اما نویسنده و مصاحبه‌شونده قبول نمی‌کند و می‌گوید فلان سردار همان‌گونه بود که تعریف کردم و باید همین ساخته‌شود. بنابر‌این سینماگر وقتی سمت خاطرات جنگ و داستان‌ها می‌رود، باید کمی کوتاه بیاید. اما کارگردان خوب زیر بار این حرف‌ها نخواهد رفت، کارگردان خوب، یک قصه خوب را از دل یک خاطره خوب برمی دارد و براساس آن طرح، فیلمی را بسازد.

معرفت‌ها عوض شده ‌است!
زمانی افزود: می‌توان اینکه کسی به خاطر دوستش خود را روی مین می‌اندازد را لمس کرد، اما برای درک آن لحظه، سال‌ها زمان لازم است تا بفهمیم آن فرد به کجا می‌رسد که چنین کاری می‌کند و از جانش می‌گذرد. کارگردان جوانی در سن و سال من هرجور که بخواهیم حساب کنیم، معرفت دوره خود را یاد گرفته‌است. برای همین معرفت کسانی که استخوان خرد کرده‌اند، خوب و بد را دیده‌اند و انواع مختلف آدم و عشق‌ها را دیده‌اند، دنیای پدربزرگ‌ها را خوب یاد گرفته‌اند، دنیای بچه‌ها را بلدند، دنیای جوانان را آموخته‌اند، بسیار متفاوت است.
زمانی اظهار داشت: معتقدم که کارگردان جوان نه به دلیل کم سوادی بلکه به دلیل شرایط سنی که نتوانسته به دنیاهای مختلف سر بزند و آنها را به چالش بکشد، نمی‌تواند کار خوبی را ارائه دهد. اما او می‌تواند در مورد زمانه خود که روی آن تسلط دارد فیلم بسازد، برای همین کارگردانان جوان و خوبی داریم که کارهای خوبی نیز ساخته‌اند.
وی در پایان به خبرنگار برنا در خصوص فعالیت‌های کنونی خود گفت: در حال حاضر مشغول بازی در فیلم سینمایی "مرا ببخش مادر" به کارگردانی مهدی نادری هستم. همچنین چندین پروژه به من پیشنهاد کردند که تا آبان‌ماه، در مورد حضورم در آنها تصمیم می گیرم.

سئو سایت ساخت وبلاگ
خشکشویی آنلاین بستن تبلیغات [x]